tisdag 24 augusti 2010

En vecka försenad, som planerat

Då var jag på plats i Gamleby. Helt jättetomt i mitt rum. Måste svänga förbi nån av de fem secondhand-shopar som finns i byn och köpa gardiner, tyger och en matta. Det är supervitt - behöver färg bädly! Idag har jag iaf tagit mig till Västervik och hämtat min ynka, men tunga, flyttlåda. Var nära att jag fick bära min trasiga låda genom hela Gamleby, men som tur var såg någon vilket problem jag hade att ta mig framåt och jag fick skjuts. Hann därför bara gå halvvägs. Var nära att jag missade den välsignade maten, men de var snälla och skrapade ihop en måltid i köket åt mig. Har gjort mycket uppstyrt idag, mycket fix, skriva på papper, hämta ut saker, internetta viktiga saker. Har även satt på mig min inkassohatt, nån som sett min svartvit-randiga topp med ficka? Jag har nästan adressändrat, men så vart jag osäker på hur det funkar med posten, så jag ska svänga förbi Husfar innan jag trycker på bekräftelseknappen. Ska fråga om hur det är tänkt att jag ska hänga gardiner på små metallhål. Hoppas Husfar är en stor och skäggig man med ett skrockande skratt och glimten i ögat - förbereder mig på besvikelse.

Hittills på lektionerna har vi gjort en nåldyna som ska representera oss själva. De andra har också gjort namnskyltar åt varandra. Emma - mittemot mig - håller på med en byxdress-namnskylt åt mig, känns rätt. Min nåldyna vart stor och färgglad och det enda jag är riktigt nöjd med är ministrumpbyxorna som hänger ut från den. Vi har (förutom en hel del praktiska saker) börjat titta närmare på att göra grundmönster. Vi ska göra en skjorta och jag funderar på att antingen göra en med massor av krås, á la Prince, eller en mysig med jätteknyt-rosett vid halsen.

Varför skriver jag inget som mitt liv på båten, varför jag inte har några bilder? Jag har inte bett om lov, men det var en fantastisk upplevelse! Fick inte se så mycket av Amsterdam dock, mest båtar och miljontals människor. Kolla in Sail Amsterdam på youtube. Tog tåget från Amsterdam i lördags och kom ett dygn senare (efter många om och men) till Gamleby. Det var en mysig resa fram till Köpenhamn - sov mer än tio timmar tror jag.




Usch! Tiden gick fort helt plötsligt. Dags att lägga sig för länge sedan. Upptäckte att jag har en massa fritid. Jag tror att jag har spenderat dagens flesta timmar till mattänk, matlagning och matätande förut. Eftersom jag får maten serverad nu har jag ju en massa tid helt plötsligt - till att planera lördagsmiddagen, haha! Jag har än så länge inget annat i mitt skafferi än jordnötter. Nej, nu ljög jag. Får inte ha varken nötter eller mandlar i köket pga luftallergi! Jag har också packat dåligt. Har sovit i min sovsäck som luktar tjära tills idag, får låna täcke och kudde av fellow internatare. Inga tyger eller sygrejer fick jag med mig heller. Saknar också mitt forna klädkaos. Just nu har jag så lite kläder att jag ser varenda klädesplagg när jag öppnar garderoben! Funderar seriöst på att försöka ta mig till och från Umeå med grejer den här helgen eller nästa. Ska iaf hitta något bra sätt att ta mig till och från Umeå v44.

Nu ska jag snart skypa med Hermeninen. Ni andra är också välkomna att möta mig i den virtuella världen.

Dagens observation: Alla här är jättesmå - eller inbillar jag mig? De är ju från olika delar av landet och har olika åldrar, men i mina ögon verkar alla vara mellan 15 och 19. Små är dom!

Dagens vinst - flyttkartong med grejer 500 :-

Tusen pussar! Ingen som känner för att ta sig hit för att sällskapa mig när jag sover? Sängsällskap efterfrågas snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar