torsdag 30 maj 2013

Bortglömd och misstrodd

Har börjat lyssna mycket på Tendens i P1. Det slår mig hur utsatta många människor är på grund av den allt mer söndertrampade välfärden. De är bortglömda och misstrodda och ingen har tid, kraft eller vilja att lyfta dom ur den grop som grävs under dom. Lyssna på dokumentären om Nora som är så omtalad "den fastspända flickan" http://m.sverigesradio.se/avsnitt/index/909?avsnittsid=138656 , men bara om du har kraft nog att klara av att höra hur illa bemött man kan bli inom vården. Det hugger i hjärtat bara jag tänker på den. Jag vet att det sättet att bli bemött inte är unikt. Som vårdtagare är man ofta försvagad på ett eller annat sätt och då orkar man inte alltid stå upp för sig själv och hålla koll på att allt går rätt till. Det ska man inte behöva göra när man har fullt upp med att hålla huvudet ovanför vattenytan tycker jag. Ändock är det just då som man mest troligt tvingas trampa i mer skit och måste kämpa för att få den vård man har rätt till. Ingen ska kunna fastna i systemet utan livboj i det samhälle jag vill leva i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar