lördag 12 februari 2011

Om en liten vecka

Japp! Om en liten vecka är jag i moderstaden Umeå. Idag skiner solen som fan, och vi har suttit vid isen och lapat d-vitamin. Ikväll blir det italiensk afton med pizza.

Jag har hittat en ny fantastisk man, Jacque Fresco, huvudet bakom The Venus Project. Han säger allt jag har tänkt och ger svar på alla mina frågor. Jag har knappt börjat läsa om allt och kommer inte ihåg nåt mer än att det är fantastiskt. Kanske ska man inte lita på det man tror är fantastiskt mitt i natten, men nu gör jag det.

Hehe. Ja, hann ju titta lite mer på detta innan jag publicerade. Det är en fantastisk idé, men jag vart lite skrämd över hur den exakta planen ser ut. Pengarnas funktion ska tas bort, allt ska teknologiseras, ett yrke blir kvar (driftstekniker), vilket får mig att tänka på vad som händer om något går fel, redan idag blir vi ju handikappade om vi skulle drabbas av någon naturkatastrof. Allt ska också tillhöra alla, vilket får mig att bli orolig för att man kommer vilja ta sådant som inte heller idag behöver ha något med pengar att göra - någons kropp, en tanke, någons självförtroende. Jag skulle kunna se hur alla problem jag kände när jag såg denna film skulle kunna lösas, men det är en utopi, och en utopi brukar förbli en utopi. Samhället vi har idag är inte Jamilla-approved, men jag vet ju ändå vart jag har det. Jag gillade heller inte hur de tog upp hur kärnfamiljen skulle stärkas av detta system. Allt är mycket bättre mitt i natten.

2 kommentarer:

  1. Roligball. Har inte tagit mig för att se Zeitgeistfilmerna än, mest för att jag tror att jag vet vad som kommer att sägas. Men om du vill läsa en lite mer... extrem mans tankar (läs: kritik) om hållbar utveckling (och om våld och motstånd!) tipsar jag om Derrick Jensen.

    SvaraRadera
  2. Oj! Jag ville ju bara att de skulle ha svaret på allt och den bästa visionen för framtiden. Tror inte jag pallar läsa om våld och motstånd ;)

    SvaraRadera